Arrangementer

Aabenraa Kunst & Musikforening arrangerer udstillinger, kunstforedrag og koncerter i Aabenraa

 

Seneste nyheder om arrangementer i Aabenraa:

Bachs fødselsdagskoncert 16 marts 2024

Skrevet af Lars Engraf. Sendt til Arrangementer

Glæd jer til

Bachs fødselsdagskoncert 2024

hvor  5 musikere fra Esbjerg Ensemble, en strygekvartet og en fagot på koncerten spiller 2 længere værker

J.S. Bachs "Goldberg variationer " - oprindelig komponeret
for cembalo, her omskrevet til strygetrio.

Efter en pause spilles amerikaneren Wynton Marsalis' moderne værk
"Meeelaan" for strygekvartet og fagot, hvor blues-og jazzstilarter
konkurrerer med tangorytmer, Bach inspiration,fagotfigurer, der henviser
til "Vårofret" og strygerskrivning med moderne skarphed. Læs nærmere nedenfor.


Esbjerg Ensemble pyloner1

Bachs "Goldberg Variationer" er et værk oprindelig for cembalo, komponeret omkring 1741. Værket er kendt for sit imponerende kontrapunkt, varierede struktur.

Værket menes at være skabt til Johann Gottlieb Goldberg, en ung cembalist, der arbejdede for greve Keyserlingk. Greven bad Bach om et værk, som Goldberg kunne spille for at lindre sine søvnproblemerVærket har inspireret og fascineret musikere og lyttere gennem tiderne og er stadig populært i dag.

Wynton Marsalis 1961-   

Strygekvartet og fagot : Meeelaan

Wynton Marsalis er leder og kunstnerisk chef for Jazz at Lincoln Center og en verdenskendt trompetist og komponist. Født i New Orleans, Louisiana i 1961, begyndte Marsalis sin klassiske træning på trompet i en alder af 12, blev optaget på Juilliard School som 17-årig og sluttede sig derefter til Art Blakey and the Jazz Messengers. I 1983 blev han den første og eneste kunstner, der vandt både klassiske og jazz Grammy-priser samme år, og gentog denne bedrift i 1984. I 1997 blev Marsalis den første jazzkunstner, der modtog den prestigefyldte Pulitzer Prize i musik for sit oratorium Blood on the Fields, der blev bestilt af Jazz at Lincoln Center.

Meeelaan, et værk for fagot og strygekvartet, blev komponeret til bassonisten Milan Turkovic fra Chamber Music Society of Lincoln Center. Som komponist er Marsalis blevet beskrevet af Allan Kozinn i The New York Times som "eclectic," og i dette stykke konkurrerer blues- og jazzstilarter med tango-rytmer, Bach inspiration fagotfigurer der henviser til Vårofferet, og strygerskrivning med moderne skarphed.

Set og sket før 2010: